آشنایی کامل با زغال فشرده یا زغال چینی

زغال فشرده

آشنایی کامل با زغال فشرده

زغال فشرده یکی از انواع زغال و سوخت های مورد استفاده انسان می باشد که با پیشرفت تکنولوژی و صنعت به صورت کاملا سازگار با زندگی های امروزی در آمده است که به کارگیری آن دارای مزایای بیشماری است. این محصول کاربردی در انواع مختلف و کاربردهای گوناگون در دسترس افراد  قرار گرفته است.

 

فروش زغال فشرده عمده و جزئی

 

زغال فشرده یا زغال چینی چیست؟

زغال فشرده برش خورده

زغال فشرده برش خورده

زغال فشرده

زغال فشرده یا زغال چینی محصولی است که در ترکیب اصلی آن از خاک اره و ریزدانه های چوب بهره گرفته می شود و به وسیله دستگاه های مخصوص فشرده خواهد شد و به صورت چوب صنعتی  تولید و ساخته خواهد شد.

مواد اولیه برای زغال فشرده: مواد اولیه برای تولید زغال فشرده شامل: خاک اره، پوست گردو یا بادام یا پسته ، خاک زغال، چسب از نوع طبیعی یا شیمیایی، می باشند.

 

مزایای استفاده از زغال فشرده

فروش زغال فشرده

فروش زغال فشرده

زغال فشرده چیست؟

 

۱: ماندگاری و حرارت بالایی دارد و برای پخت غذا گزینه مناسبی است.

۲: هنگام سوختن بدون بو و بدون گاز می باشد.

۳: استفاده آسان به دلیل شکل قالبی آن ها.

۴: مقرون به صرفه بودن.

۵: ارزش سوختی آن چند برابر محصول طبیعی است.

۶: دارای وزنی سبک و قابل حمل است.

۷: برای بهتر سوختن نیازی با اکسیژن رسانی ندارد.

۸: عدم استفاده از مواد شیمیایی در پروسه تولید آن.

۹: عدم ایجاد جرقه در زمان سوختن.

۱۰: هدر رفت در آن در حد صفر است.

نکته: دود ایجاد شده از فرایند تولید این محصول برای تولید سرکه چوب استفاده می شود.

 

فرایند ساخت و تولید زغال چینی

 

برای تولید این محصول ابتدا مواد اولیه در دستگاه های خرد کن به اندازه مورد نظر در می آیند. سپس نوبت به رطوبت گیری مواد خواهد رسید این مرحله هم به وسیله دستگاه های مخصوص صورت می گیرد. رطوبت گیری مهمترین مرحله در تولید این نوع محصول می باشد زیرا تاثیر مستقیمی بر کیفیت آن  دارد. بعد از این مرحله باید ضایعات از مواد جدا شوند این کار توسط یک الک بزرگ که در دستگاه تعبیه شده است صورت خواهد گرفت. در مرحله بعدی عمل فشرده سازی آغاز خواهد شد این کار توسط مهمترین دستگاه خط تولید این محصول به نام اکسترودر انجام خواهد گرفت. مواد فشرده شده بریکت یا زغال خام نام دارد. بریکت ها باید در معرض حرارت قرار بگیرند و کاملا پخته شوند مدت زمان لازم برای پختن آن ها ۲۴ تا ۴۸ ساعت می باشد و در نهایت به وسیله پالت خفه کن از کوره خارج می شوند. این آخرین مرحله برای تولید این محصول می باشد. برخی از تولید کنندگان برای بالا بردن کیفیت محصول تولیدی خود آن را به وسیله دستگاه برش به قطعات و اندازه های یکسانی برش میزنند و بعد از بسته بندی روانه بازار خواهند کرد.

 

روش های تولید ذغال فشرده در کوره

تولید ذغال فشرده

تولید ذغال فشرده

مزایای استفاده از زغال فشرده

 

تولید زغال فشرده در کوره  به دو روش انجام خواهد گرفت که هر کدام فرایند و مراحل خاص خود را دارد.

۱: روش سنتی، در روش سنتی و قدیمی از کوره های  کاه گلی و آجری استفاده خواهد شد. که بعد از روشن کردن کوره واگن های پر از چوب را داخل آن قرار داده و چوب ها شروع به سوختن می کنند و پروسه کربونازیسیون آغاز خواهد شد. بعد از پایان فرایند سوختن محصول سرد شده آماده بسته بندی خواهد بود.

تذکر: محصول تولید شده در این نوع کوره ها تا ۵۰ درصد مرغوب تر از محصول تولید شده در کوره صنعتی می باشند.

۲: روش صنعتی، تولید محصول با این روش با استفاده از تجهیزات و مواد اولیه ی تقریبا متفاوت با روش سنتی  صورت خواهد گرفت. به طور متوسط مقدار حجم تولید در کوره صنعتی در حدود ۲۰۰۰ کیلو گرم می باشد. کوره های صنعتی از اجزاء ی مانند : سیستم دود سوز، لوله خروجی سرکه چوب و نازل برق تشکیل می شوند.

 

شرایط اولیه برای تولید ذغال فشرده یا زغال چینی

 

برای تولید این نوع زغال باید شرایط اولیه را فراهم آورد. این شرایط عبارتند از:

۱: سرمایه اولیه.

۲: مواد اولیه.

۳: داشتن دانش کافی.

 

مراحل تولید زغال فشرده

فروش ذغال فشرده

فروش ذغال فشرده

مراحل تولید زغال فشرده

 

تولید این محصول با کیفیت بالا به شرایطی خاص بستگی دارد. این شرایط عبارتند از:

۱: رطوبت خاک اره، مهمترین عامل ترک خوردن زغال رطوبت خاک اره می باشد. بنابراین رطوبت مناسب وکنترل شده موجب می شود تا یک محصول فشرده و مستحکم و عالی تولید شود. رطوبت خاک اره در فصل سرد سال باید کم و در فصل گرم بیشتر باشد.

۲: فصل تولید، تاثیرگذارترین عامل در تولید یک محصول با کیفیت فصل تولید آن است زیرا تمام عوامل و موارد دخیل در ساخت آن تحت تاثیر فصل می باشد و تمام ویژگی ها با تغییر فصل تغییر خواهند کرد.

۳: مقدار خاک اره مصرفی.

۴: مقدار پوست گردوی مصرف شده در ترکیب اولیه. تنها موردی که باید میزان و مقدار آن به طور کامل رعایت شود و در تولید این محصول همیشه ثابت خواهد ماند مقدار پوست گردو مورد استفاده می باشد. این میزان برای تولید  هر واگن از این محصول،  در حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلو گرم پوست گردو می باشد.

نکته: استفاده بیشتر از پوست گردو باعث انسجام و یکپارچگی و فشردگی و ریزش کمتر خاکستر محصول تولید شده خواهد شد.

۵: سیلندر. معمولا هر سیلندر در طول عمر خود ۴۰ تا ۱۰۰ واگن خاک اره را جمع می کند.

۶: درجه المنت، درجه حرارت المنت را در فصل های سرد در حدود ۳۸۰ و در فصل های گرم ۲۳۰ درجه باید تنظیم کرد.

۷: لوله سینوسی، این وسیله مهم طولی در حدود ۱۸ متر دارد. مهم ترین کار و وظیفه این لوله رطوبت گیری خاک اره می باشد. اگر در ترکیب خاک اره شن و ماسه وجود داشته باشد هنگام عبور آن از این لوله شن و ماسه از آن جدا شده و در لوله ته نشین خواهند شد.

۸: مشعل، میزان حرارت و آتش مشعل تا حدودی نسبی است. با این تفاوت که در فصل گرما طبیعتا چون گرمای کمتری نیاز است آتش مشعل را کم کرده و در فصل سرما آتش آن را زیادتر خواهند کرد.

نکته: برای تهیه این محصول هیچ نوع دستور و فرمول خاصی وجود ندارد بلکه در این پروسه همه چیز نسبی می باشد.

 

تفاوت زغال معمولی با زغال فشرده یا زغال چینی

تفاوت ذغال معمولی با زغال چینی

تفاوت زغال معمولی با زغال فشرده

تفاوت زغال معمولی با زغال فشرده

نوع معمولی زغال چینی از سوزاندن درخت ها تولید خواهد شد. با وجودی که این روش قدیمی تر است و محصول تولید شده با آن کیفیت بیشتری دارد اما به دلیل قطع بی رویه درختان و آسیب رساندن به محیط زیست نوع فشرده جایگزینی ایده آل برای آن است. زیرا برای تولید آن از مواد بازیافتی و دور ریختنی استفاده خواهد شد. بنابراین این روش هزینه کمتری دارد و تولید آن بسیار سودآور خواهد بود.

 

دلیل فشرده سازی این نوع زغال چیست؟

 

زمانی که فرایند فشرده سازی روی این محصول انجام می گیرد باعث خواهد شد تا مدت زمان بیشتری روشن بماند و بسوزد. مدت زمان روشن ماندن مفید این محصول به صورت فشرده، در حدود ۵/۱ تا ۲ ساعت است. همچنین بعد از سوختن کم ترین خاکستر را از خود به جا خواهد گذاشت.

 

نقش چسب در تولید ذغال فشرده چیست؟

 

چسب برای بالا بردن تراکم و وزن محصول بسیار حیاتی است و باعث بالا رفتن آن بدون استفاده از مواد شیمیایی خواهد شد. این مواد شیمیایی بسیار خطرناک و سمی می باشند در حالی که چسب به کار رفته شده از مواد طبیعی مانند نشاسته و چغندر و آرد تولید می شود و هیچ گونه ضرری برای سلامتی انسان ندارد.

 

https://bit.ly/3CuI6MN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام